Bilder

Eftersom bloggappen vägrar att lägga till flera bilder så gjorde jag ett litet kollage i ett i lägg för sig, från resan.

Teneriffa 10-17 Mars 2013

Här kommer en sammanfattning om vår resa. Den är lång så ni slipper läsa om ni inte orkar. Men det är roligt för oss att ha kvar när Theus blir äldre. Blir nog att skriva ut detta sen och spara i Theus album med.

Teneriffa 10-17/3 2013

Då var Theus första utomlandssemester över, han har varit så otroligt duktig hela tiden.

Lördagen 9/3
Vi åkte till Stockholm på fm för att sova över hos min morbror och moster. Theus sov ända till västervik och var sedan vaken å nöjd till Norrköping.
I norrköping stannade vi och åt och shoppade lite. Theus fick åka ett litet tåg inne på köpcentret, roligt!
Sen åkte vi vidare, men tog oss också en liten omväg till Kista centrum för att fördriva dagen.
Sedan åkte vi till Kurre och Ulla och fikade, kollade melodifestivalen och trodde vi skulle få sova. Men icke.
Kl 21.30 somnade jag, kl 00.00 vaknade Theus första gången, sen vaknade han 5 ggr till, fram till kl 01.00. Efter det vaknade han en gång i timmen till kl 03, då vi gick upp för att ta flyget från arlanda.

Söndagen 10/3
Väl på flygplatsen checkade vi in, utan köer och satte oss och åt en frukost för 239:-. Dyrt att ligga på topp. För det fick vi ett ägg, en kopp choklad, en kopp kaffe, tre små frallor, och en yoghurt. :-)
Det gick kanon på planet, han satt hos oss+ sov de första timmarna, gick runt och lekte i 1 timme kanske och sov sen en stund igen innan vi var framme.
Han somnade sedan i bärselen när vi väntade på bagaget. Och sov där i när vi åkte taxi till hotellet.
När vi checkat in tog vi oss en sväng nedför gatan direkt. Och vad hittar vi där....jo en indisk restaurang. Självklart äter vi där, och oh så gott det var.
Resten av dagen spenderade vi på walkingstreeten och strandpromenaden. Sedan var vi jättetrötta och allihopa sov redan 19.30 :-)

Måndagen 11/3
Vi startade dagen med en brakfrukost och sedan fick Theus sova förmiddag medan Roddy tränade och jag solade en stund. Sedan tog Roddy sitt enda dopp i poolen, och vi gjorde oss redo för en sväng i las americas.
Vi kom inte så långt utan tänkte att vi skulle åka till Loro Park istället, där har dem späckhuggare, delfiner och en massa andra djur. Men vi insåg snabbt att det låg på andra sidan ön, så vi hoppade det och valde djungle park istället.
Theus fick se leoparder, panter, krokodiler, surikater, vita tigrar och en massa fåglar. Han var mest fascinerad av en stor vithuvad örn. Vi tog även ett kort på honom, mig och en stor fin fågel som minne.
Sedan testade vi buffén som ingick, Det var ok, men jag är verkligen ingen buffémänniska :-)
Sängen lockade typ lika tidigt denna kväll:-)

Tisdagen 12/3
Samma start på dagen med frukost, solnin och förmiddagsvil. Sen begav vi oss direkt ut för att strosa. Vi stannade och Theus fick bada vid las americas stranden, vi gick sedan vidare och såg den jättefina stranden Las vistas i los Cristianos.
Vi åt god glass, stannade och fikade och åt en äcklig trerätters till lunch. Under lunchen satt jag i solen och hade solglasögon på mig, vilket resulterade i lagom snygg bränna. Som sitter i fortfarande ;-)
Theus fick bada i havet idag, det först han gör är att ta en näve svart sand å trycker in i munnen. Kul! Men han älskade å bada.

Onsdag 13/3
Idag bestämde vi oss för att ta lokalbussen till huvudstaden Santa Cruz. Theus sov på bussen och sedan besökte vi El Corte Inglés (stort shoppingcenter med bara märkessaker typ), vi tog en fika där och gick sedan vidare till ett vanligt shoppingcenter där vi handlade lite kläder och åt lunch.
Sedan begav vi oss mot en busshållsplats för en sightseeingbuss. Bussen hade platser att sitta på taket, å det var ju härligt. Den tog ca en timme och man fick se hela staden och Theus passde på att sova en stund.
Vi gick sedan av vid shoppinggatan, och vi hittade new yorker där vi både shoppade lite och hittade lite fint på zara med, och roddy köpte sig ett par vita skor.
Jag frågade även ett butiksbiträde efter en bra resturang, och blev rekommenderde en äta spansk mysig restaurang. Där blev vi serverade otroligt gott fläsk och oxkött, hammagjorda strips och en kanarisk förrätt som bestod av typ färskpotatis med skalet på och grillad ost av något slag. Kanongott!
Vi gick sedan mot bussen, besökte Mercadona på vägen för att köpa chokladmüsli som jag älskar och åkte sedan hem. Theus var vaken hela resan hem:-) sen blev det sen kväll på hotellet med buffé och mys på rummet.

Torsdag 14/3
Marknad på schemat idag, så Theus hoppade sin förmiddagsvila och vi shoppade loss på marknaden. Blev ett skärp, en tändare, en klänning, barnkläder, hårroller m.m.
Sen drack vi milkshake och smoothie i skuggan och väntade på bussen som tog oss tillbaka till hotellet, gick och åt på en annan indisk restaurang, vilken också var kanon.
Idag hittade Theus sin tunga och räcker nu ut den hela tiden och känner på den och leker med den.
Han började också skrika idag så man blir galen, typ istället för att kunna prata. Helt utan anledning kommer gälla skrik;-)
Vi promenerade sedan resten av dagen och avslutade med hotellbuffén.

Fredag 15/3
Idag kände vi att vi hade kunnat åka hem. Vi har gått överallt och sett allt. Men vi bestämde iaf tt Theus skulle få lära sig att somna i vagnen. Sagt och gjort gick vi ut efter frukost och var beredda på gråt å skrik, men ha lade sig ner och somnade direkt när vi lutade bak honom. De andra dagarna har vi tagit honom i bärselen när han varit trött eftersom vi trott att han inte somnar i vagnen, vi kunde ju ha testat att luta bak honom iaf haha. Gick kanon iaf, så efter det har han sovit i vagnen flera gånger ;-).
Vi bestämde oss för att promenera norrut idag, mot Adeje. Sagt och gjort hittade vi massor vi inte sett innan! Jag köpte en klänning till, vi fikade på glass, Theus fick en klubba (!), och vi hittade ett lekland vi kikade in i.
Theus tog sig också ett dopp till i Atlanten, och dansade med ett butiksbiträde. Då var första gången han vart lite blyg :-)
Dagens promenad blev typ 7-8 timmar.

Lördag 16/3
Vi hade tänkt att spendera dagen bid poolen eller stranden, men så var det kasst väder och riktigr ruggigt så vi tänkte att vi får väl promenera idag med :-)
Idag skulle vi också köpa dem sista sakerna vi ville ha med hem. Bla annat en teneriffatröja till Tusse och en present till lillkusinen Emmie och hörlurar till Roddy . Så vi gick mot Los Cristianos, kände hur varmt det plötsligt blev, köpte tröja och frågade sen om det fanns något om vi följde strandpromenaden längre än vi gjort innan.
-Jadå, där fortsätter Los Cristianos sas det. Så vi gick, i den plötsliga stekhettan, och vips var i en liten stad, mysiga gator, lite restauranger och affärer. Vi köpte jordgubbar och satte oss på en bänk å åt, sedan köptes Emmies present och efter det gick vi tillbaka hemåt för vi hade valt lunchbuffé istället för middag idag. Theus somnade och vi fick äta i lugn och ro. Sedan gick vi åter ut och fortsatte leta efter Roddys hörlurar, köpte dem och satte oss sen på Parque Santiago III hotellet och fikade lite. Vi strosade efter det hemåt, handlade lite proviant till resan, lekte med Theus och började packa. Sedan gick vi till den indiska restaurangen på gatan och åt middag. Theus har charmat alla hela veckan med å säga "hola" och "byebye" och vinka. Vore trevligt med hej med kan tyckas, men icke!
Och himmel så brända vi blev, vi fick brännblåsor på hela axlarna och nacken... Har aldrig hänt mig innan. Konstigt när dagen var så kass till en början. Solbrända är vi iaf ;-)

Söndag 17/3
Vi åt frukost packade det sista och tog taxi till flyget. Checkade in, fick behålla vagnen ända till planet och hann äta en baguette och handla en röd burk innan vi boardade.
Vi köper alltid något på varje flygplats som en souvenir, men eftersom man tröttnar på sånt snabbt, köper vi röda saker så vi kan ta fram dem varje jul. På så sätt används våra minnen varje år och vi kan spara dem:-)
Theus sov både start och landning, och levde om dessemellan.
Planet vart försenat 30 min av en handikappad man, som sen for upp och ner ut sitt säte hela resan, så vad han hafe för handikapp vet jag ej. Rullstol verkade vara överdrivet iaf.
Kl 19 landade vi och kl 20.30 tog vi oss ifrån Stockholm. Kl 00.15 var vi hemma igen.
Theus blev så glad av att se sina leksaker att han bara lekte och lekte, och inte kunde vi tvinga honom att sluta. Men efter 45 min blev det dusch och sen välling för att göra alla rutiner så vanliga som möjligt. Bra resa, otroligt duktig pojke och fint väder! Lyckat helt enkelt!

16 feb - började gå

Har glömt att skriva det, men den 16 feb började Theus att gå ordentligt.
Han har gått sen i nov, när han va 11 mån, men bara mellan saker eller människor.
Han förstod inte riktigt att man kan gå utan mål. Veckan innan han började gå nu så började jag ta nappen och kasta den rakt ut på golvet, sen ställde jag Theus upp och så gick han å hämtade den.
Och VIPS tre dagar senare så gick han:-)

Lattjoland

Idag blir det lattjoland med Ida och Theo. Kanske blir det bvc också men annars blir det imon.

Theus kliar sönder sig på rumpan och benen så dem ska se vad dem säger om att, men det är väl som vanligt att det inget finns att göra. Ska passa på att väga och mäta då med!

På söndag bär det av mot värmen, men åker till stockholm redan på lördag, så semestern kan väl räknad börja då ;-)

Blir så trött

Förra inlägget skulle kommit in i lördags. Men det kom tydligen nu :-)

AsianHouse

Idag blir det asianhouse i oskarshamn! Uhhh så gott med mongolisk barbeque!
Sen hem å kika på melodifestivalen å äta vattenmelon, vindruvor å lite chips.

Idag har vi haft roddys släkt här å firat mig lite eftersom jag fyllde år nyss. Men har ju varit sjuk sedan dess.

Nu ska vi åka å äta hejhej!